SAS moderna flygplansflotta

SAS VD Mats Jansson har sagt att flygbolaget har en modern flotta, undrar vad han fått det ifrån? Nu har det återigen inträffat en olycka med den flygplansmodell som utgör stommen i SAS flygplansflotta, ett uråldrigt MD80 plan. Och även denna gång var det ett plan som ingår i SAS koncernen.

Spanair flight JK5022, en MD-82 klarade inte av att lyfta utan kanade av startbanan klockan 14:23 idag och började brinna, minst 153 människor omkom. (svd, sydsvenskan)

Själv är jag inte flygrädd, förutom just när jag flyger med SAS i något av deras MD-80/81/82 plan, sist trodde jag planet skulle skaka sönder när vi landade på Arlanda.

Det är inte speciellt konstigt att det går dåligt för SAS.

Mer om MD-82, dn.se

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads

11 thoughts on “SAS moderna flygplansflotta

  1. P onsdag 20 augusti, 2008. 23:36 / 23:36

    Ursäkta, vet du något om flygteknik?

    Boeing 737 är knappast så mycket bättre i statistiken. SAS MD-flotta började levereras 1985, så äldsta planet är inte mer än 23 år. De ska hålla minst 30 år, men kan ofta flyga upp till 40. I USA flyger föregångaren Dc9 fortfarande och dem är uppåt 40 år gamla.
    Om nu 23 är så farligt så kan jag säga att fram till förra året flög fraktplan byggda på 60-talet i Sverige (Nattetid).

    Mänskliga faktorn står för den största delen av olyckorna. Lågprisbolagen har längre arbersskift, så om något skulle jag vara mer rädd att flyga med Ryanair då det t.o.m. hänt att andrepiloten somnat till!

  2. CrilleGrek torsdag 21 augusti, 2008. 0:26 / 0:26

    Hur kunde bolagen skaffa nya plan en gång i tiden till skillnad mot idag då de flyger med 40 år gamla plan, de skall väl inte behöva flyga med äldre plan än 10-15 år om de är välmående flygbolag, prata och hålla tal kan man alltid göra när man vill frisera verkligheten inom SAS.

    De har alltid ägt 95% procent av bolaget, är då de 5% en avgörande post för att flyta ansvaret till någon annan, det var ju SAS som startade och driver Spanair fortfarande de 5% som nämns i artikeln är skrattretande i sammanhanget.

    På sedvanligt Svensk manér hade man en anledning att inte räkna med Spanair i statistiken på överfull gammal flotta, så mycket struntprat som de förr eller senare alltid får äta upp, det är just därför Europa skrattar åt Svenska direktörer, de snackar så mycket ogrundad skit så ingen lyssnar på vad de har att säga, det sägs att de saknar ”balls” bara tomt fyllesnack.

    Det bästa vore nog att stycka och försöka sälja hela SAS inte bara Spanair.

  3. CJ torsdag 21 augusti, 2008. 9:52 / 9:52

    Det aktuella flygplanet togs i operationell drift i November 1993. Det är inte speciellt gammalt i flygsammanhang. Både MD-80 och boeing 737 är otroligt vanliga flygplan med väldigt bra säkerhets statistik. Detta handlar som P säger med största sannolikhet om mänskliga misstag.

    Jag håller inte med om att flygsäkerheten är bevisat lägre på ”lågprisbolagen”. De måste följa uppsatta regler precis som alla andra.

    Om jag nu skall ge mej in i politisk disskusion menar jag att för att SAS skall hänga med i konkurrensen så bör sänka löner för flygande personal och främst i cockpit ytterligare. Man skall inte skära på vilotid e.t.c. SAS anställda måste också lära sej att behöva gå ner i lön när det blåser snålt, precis som vi andra gör i alla andra brancher.

    Jag tycker också man skall skrota Kastrup som Skandinavisk ”HUBB”. De flesta konflikter bland markpersonal, maintenance, och piloter verkar blossa upp där. Flytta rubbet till Stockholm.

  4. Jonas torsdag 21 augusti, 2008. 9:57 / 9:57

    skulle vara intressant att se genomsnittsåldern på SAS MD flotta.

    Sedan är problemet med SAS att det är en massa nationella bolag som både konkurrerar och samarbetar,

    SAS behöver skrotas och byggas upp på nytt,

  5. Josef Boberg torsdag 21 augusti, 2008. 12:37 / 12:37

    Hmmm… – Så länge ”skrotet” flyger – utan att ramla ned så ofta – så är det väl OK ?

  6. Jonas torsdag 21 augusti, 2008. 12:40 / 12:40

    Josef, Fast folk har en tendens att bli lite sura när skiten ramlar i backen

  7. P fredag 22 augusti, 2008. 1:26 / 1:26

    Vad jag minns ska sista ha levererats 1993 så genomsnittet borde vara 19 år.
    Dem kommer flyga minst 5 år till om jag får gissa, däremot kommer dem nog mer och mer utgå och användas som reserv vartefter pga att dem drar mer bränsle än de övriga planen i flottan.

    Eftersom lågprisbolagen pressar allt så mycket det går, däribland arbetstiderna blir personalen mer trött och sliten än på andra bolag. Det ökar förståss risken för mänskliga misstag.

  8. Jonas fredag 22 augusti, 2008. 17:19 / 17:19

    Jag har nog aldrig åkt med ett MD plan från 1993, i det skick de planen från SAS som jag brukar åka med är i så hade jag gissat på 1973.

  9. flygmekaniker lördag 4 april, 2009. 4:25 / 4:25

    Då har du aldrig sett en flygmaskin från 1973…

  10. Jonas lördag 4 april, 2009. 9:54 / 9:54

    TP 84!

  11. Mikael lördag 16 maj, 2009. 22:15 / 22:15

    Sen är det så att alla MD-maskiner som SAS flyger med är ombyggda…till skillnad emot ex. Spainair som oxå äger många MD-maskiner.
    SAS satsade mycket pengar på att få ner förbrukningen på maskinerna…och dom är inte dyrare att flyga än någon annan likvärdig maskin.

    Dessutom så finns det ingen annan maskin man flyger så gott i som en MD-maskin. Motorena sitter ju iaf på rätt ställe…där dom inte hörs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s