Sämst på länge

Jag följde inte idol 2007 på TV4, men har ändå så mycket koll så jag vet att det i finalen stod mellan Amanda Jenssen och Marie Picasso, jag har dock ingen uppfattning om någon av dem, bra eller dålig, eftersom jag helt enkelt inte bryr mig tillräckligt mycket.

Men, eftersom jag ikväll hade på TV4 där de visade Grammisgalan så kunde jag inte undgå se och höra Amanda framföra sin låt, har väl hört den på radion utan att reagera, men hennes sånginsats ikväll var nog det sämsta jag hört på länge.  Vet inte vad jag skall jämföra det med? Det enda som skulle varit sämre hade varit om hon joddlat och spelat dragspel.

Var det lika illa i programmet? Undrar vad resten av den svenska artisteliten tyckte? Hoppas att det bara var en dålig dag för henne.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Underkänt!

Tan en titt på denna bilden på vår utrikesminister, betyget kan inte bli annat än underkänt. Verkar som att Bildt blivit utsatt för klottrare på väg mot grammsigalan.

http://www.dn.se/content/1/c6/73/14/07/grammisetta448.jpg

Fast det kanske är Carl som är nyskapande, modigt är det i vilket fall som helst. Mer bilder på svd: Bildspecial: GRAMMISGALAN

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Uppdatering 1

Aftonbladet kallar det: Stilchock, jag kallar det smaklöst.

Avrättning?

Idag började rättegången om den 50-åringen som skyddade sin famil i Rödeby

Samtidigt kan man i svd läsa filosofiprofessor Per Bauhn kommentera hur lagen skyddar slödder och pack mot hederliga medborgare. Han nämner även hur lagstiftningen sr er ut i vissa amerikanska delstater:

I USA har man i ett femtontal stater på senare år ­utvidgat rätten till självförsvar. Lagen, som brukar gå under namnet ”stand your ground”, innebär att man inte måste bevisa att det förelåg fara för eget liv om man skjutit en inkräktare i ens eget hem. Det räcker med att man kan visa att inkräktaren med våld gjort sig skyldig till olagligt intrång. Lagen innebär också att om man blir angripen på allmän plats så är man inte skyldig att först försöka fly innan man tar till dödligt våld mot angriparen.

På något sätt så känns det okej för mig, och om slöddret vill undvika att bli skjuta så finns det ett enkelt sätt: ”GE FAN I ATT TRACKASSERA FOLK!” Fallet i Rödeby har visat att staten är total oförmögen att skydda medborgarna.

Jag vet inte vilken värld åklagare Clevenhult lever i när han hävdar att det var en ren avrättning (dn, )? Det verkar som att det bara är jurister som kan förstå varför mannen åtalas överhuvudtaget?

Ilskan växer mot rättegången i Rödeby– 50-åringen får stöd av professor och SvD:s läsare

Man kan även läsa att Tommy Clenehult fått sin bil vandaliserad, givetvis är det inte bra när företrädare för rättssystemet utsätts för hot och trackaserier, men… (dn, svd). Men, Tommy Clevenhult verkar ju anse att det är okej att trackasera folk och fel att försvara sig, annars skulle han inte åtalat den 50-årige mannen?

Inte konstigt att förtoendet för polisen och övriga rättsväsendet minskar.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ledande på säkerhet

På svd.se kan man läsa om ett nytt förslag som skall gå ut på att man förlorar körkortet efter ett antal mindre förseelser. Tydligen så har man studerat ett system från Danmark där man räknar prickar. Jag har inga egentliga invändningar emot att man skall följa de regler som finns i trafike och instämmer på att det finns hel del därute som inte borde framföra någonting annat än en cykel.

Tre prickar kan kosta körkortet, svd.se

Men det intressant kommer i slutet av artikel där som vanligt en utredare, Håkan Östlin, yttrar sig ”Men vi i Sverige är världsledande inom trafiksäkerhet så visst skulle vi klara det om vi ville”. Det som jag reagerar emot är att om vi nu skulle vara världsledande hur kommer det sig då att våra vägar är så jävla usla?

2+1 väg, vad är det för ett jävla skämt? Hur kommer det sig att flera av våra mest trafikerade vägar inte är motorvägar? Man alltså inte åka från Malmö till Stockholm utan att tvingas åka på denna fattigmansväg, en av Sveriges mest trafikerade vägar.

Och vägverkets enda svar på trafiksäkerhet är: sänk farten, farten dödar. Det är inte farten som dödar, det är de usla vägarna, i kombination med alla rattfyllon som finns där ute.

Läs andra intressanta bloggare om , , , , , , , , , , ,

Dessa trafiklögner kan man läsa om här.